Podniesienie świadomości zawodowej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży. Projekt socjalny realizowany przez pracowników socjalnych MOPS w Starogardzie Gdańskim.

Zawód pilota to wysokie loty, zarobki i prestiż, ale i ogromna odpowiedzialność. 
Bardzo dobre zdrowie i bardzo dobre oceny mogą zagwarantować początek kariery zawodowej.

Korne k. Kościerzyny - to tutaj wystartowaliśmy z realizacją działań w ramach projektu socjalnego "AKADEMIA LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI". Podniesienie świadomości zawodowej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 16 lat. Nasi młodzi uczestnicy i ich rodzice wzięli udział w spotkaniu, które poprowadzili Bogumił Bierawski inicjator przedsięwzięcia pod nazwą Kaszubskie Centrum Lotnicze oraz Lechosław Bierawski - pilot szybowcowy.


Na początek lekcja historii: W 1935 roku w miejscowości Gostomie powstała Pomorska Szkoła Szybowcowa LOPP. To tutaj podniebną przygodę zaczynało wielu polskich pilotów lotnictwa wojskowego i cywilnego. W 1950 roku szkołę zlikwidowano, ale zapoczątkowane w niej lotnicze tradycje znalazły swoje miejsce właśnie w oddalonym od Gostomia o 5 km Kornem. Polowe lotnisko działało tutaj już w czasie II wojny światowej. W latach 90-tych było wykorzystywane przez lotnictwo sanitarne i agrolotnictwo, a od 2007 roku figuruje w ewidencji lądowisk cywilnych.
Ciekawostki: słowo, którego nie znaliśmy „laszowanie”: pierwsze samodzielne latanie, inaczej uroczyste pasowanie na pilota po pierwszym samodzielnym locie.
– Pilotami są tylko mężczyźni? -  z zainteresowaniem pytali nasi uczestnicy.
– O, nie! - zaoponował Pan Bogumił i dla przykładu przywołał postać Jadwigi Piłsudskiej (córki marszałka Józefa Piłsudskiego), która latała na szybowcami w brytyjskich Siłach Powietrznych.
– Jak zostać pilotem?
– Bardzo dobre oceny, bardzo dobre zdrowie i dyscyplina to podstawa - podkreślał Pan Bogumił.
Jeżeli marzymy o pracy w liniach lotniczych musimy posiadać licencję ATPL, czyli Licencję Pilota Transportu Liniowego, które umożliwi sterowanie statkami powietrznymi, na których pokładzie może być więcej niż 9 osób. W Polsce takie uprawnienia wydają Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie i Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie.
Aby móc ubiegać się o miejsce w tych szkołach należy zdawać rozszerzoną maturę z matematyki, fizyki i języka obcego. Ponadto naukę można podjąć w szkołach prywatnych i aeroklubach, co wiąże się z wysokimi kosztami sięgającymi nawet 200 000 zł, a samo szkolenie trwa kilka lat.

Jak zostać pilotem szybowcowym?
- należy uzyskać pozytywne wyniki badań lekarskich wzroku, słuchu i pracy serca,
- odbyć szkolenie w aeroklubie,
- pokryć koszty kursu (ok. kilka tysięcy złotych).

Gwóźdź programu: hangar a w nim szybowce, wiatrakowiec i samolot ultralekki (piękny !).
Pilot zapoznał nas z zasadami i mechaniką lotu. Co ciekawe, do dyskusji chętnie włączały się dziewczyny. Marta i Sara wiadomości z lekcji biologii, dotyczące lotu ptaka, zręcznie przekładały  na mechanikę lotu statków powietrznych. Brawo!!!

Na zakończenie każdy mógł chociaż trochę poczuć się jak pilot i usiąść za sterami - do szybowca ustawiła się długa kolejka. Bezpieczeństwo jest najważniejsze informował pilot szybowca - Pan Lechosław i prezentował spadochron. Ciężki, co mieliśmy możliwość sprawdzić na własnych plecach. Liczne opowieści dopełniały lotnicze fotografie i eksponaty związane z lotnictwem.

Koniec wrażeń, czas na relaks i regenerację sił - ogniskiem i smacznym poczęstunkiem zakończyliśmy naszą wizytę. Do Starogardu wracaliśmy uśmiechnięci i przekonani, że przyjemne z pożytecznym może połączyć ciekawa praca. Już podczas podróży swoje plany życiowe jasno sprecyzował Tomek - chłopiec  z entuzjazmem informował „Będę pilotem, będę latał ...”.

Dziewczynka siedzaca w środku srebrnego szybowca

Trzy osoby na zdjęciu, jedna robi zdjęcie kobiecie z dzieckiem przy żółtym szybowcu o nazwie Aeropakt

Grupa dzieci z opiekunami na zdjęciu przy dużym kamiennym głazie

Grupa osób podczas słuchania pilota, wszyscy stoją na dworze.

Uczestnicy wycieczki patrzą na mapę najciekawszysch miejsc do zwiedzania na kaszubach

Uczestnik stoi w budynku, w czerwonej koszuli w krate, ogląda obrazy na ścianie

List od Prezydenta Polski (2008) wspierający działalność nowego miesca

Czarno-białe zdjęcie umieszczone w antyramie grupy osób, pozujacych do zdjęcia na tle Pomorskiej Szkoły Szybowcowej

Czarno białe zdjęcie w antyramie przedstawiające grupę osób na tle hangarów, gdzie znajdowały się szybowce

Dwa czarno-białe zdjęcia w antyramie powieszone na ścianie. Na jednym meżczyzna, a na drugim zdjęciu parę osób

Na pierwszym planie przewodnik trzymający książeczkę przebiegu szkolenia szybowcowego, a w tle dziewczynka stojąca obok

Rodzina w pomieszczeniu gdzie wisi dużo różnych czarno-białych zdjęć w antyramach.

Przewodnik opowiada o książkach umieszczonych w drewniano szklanych gablotach

Kobieta wraz z dwójką dziewczynek stoją przy gablotach, obok nich stoi przewodnik

Kobieta stoi obok chłopca, spogląda na niego, chłopiec patrzy w strone kamery na głowie ma czapkę pilota.

Grupa osób stojaca w pomieszczeniu z czarno-białymi zdjeciami w antyramach na przeciw nich stoi przewodnik

Zdjęcie przedstawia Księgę Lotników Polskich 1939-1946

Szklany puchar w gablocie

Dzieci w hangarze w tle szybowce

Grupa dzieci stojąca w hangarze

Grupa dzieci słuchająca pilota, ktory pokazuje wnętrze szybowca

foto 0027

foto 0028

foto 0029

foto 0030

foto 0031

foto 0032

foto 0033

foto 0034

foto 0035

foto 0036

foto 0037

foto 0038

foto 0039

foto 0040

foto 0041

foto 0042

foto 0043

foto 0044

foto 0045

foto 0046

foto 0047

foto 0048

foto 0049

foto 0050

foto 0051

foto 0052

foto 0053

foto 0054

foto 0055

foto 0056

foto 0057

foto 0058

foto 0059

foto 0060

foto 0061