W związku z utrzymującym się stanem epidemii Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej informuje że:
  • najbezpieczniejszą oraz zalecaną formą załatwiania spraw oraz przesyłania dokumentów do tut. Ośrodka  jest platforma EPUAP (MOPSStarogardGd);
  • istnieje również możliwość przesłania dokumentów na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (dotyczy korespondencji w sprawach pomocy społecznej oraz dodatków mieszkaniowych i energetycznych) oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (dotyczy korespondencji w sprawach świadczeń rodzinnych, wychowawczych, alimentacyjnych, karty dużej rodziny, pomocy materialnej dla uczniów) w formie zaszyfrowanej (np. programem 7zip). Hasło do zaszyfrowanego dokumentu należy przekazać „drugim” kanałem tj. rozmowa telefoniczna z pracownikiem Ośrodka.
  • przesyłanie dokumentów w formie niezaszyfrowanej (od „nadawca” – do „odbiorca”) może nieść za sobą konsekwencję możliwości przejęcia korespondencji przez nieuprawnioną osobę, wycieku danych czy też błędnego wysłania niezaszyfrowanej dokumentacji do nieodpowiedniego nadawcy, za co Ośrodek nie ponosi odpowiedzialności.
Jeśli wiesz, że możesz doświadczyć przemocy domowej i obawiasz się, że w czasie epidemii może być trudno uzyskać pomoc, przygotuj osobisty plan awaryjny. Jeśli zdarzy się coś złego, będziesz od razu wiedzieć jak zareagować i gdzie pójść.


Twoje bezpieczeństwo to priorytet. Nie jesteś winna/y przemocy i są ludzie, którzy chcą Ci pomóc!


1. Obserwuj zachowania osoby agresywnej:
To ważne, żeby wiedzieć jakie zachowania zapowiadają najgorsze i kiedy sytuacja staje się niebezpieczna dla Ciebie, Twoich najbliższych, dzieci. Jeśli awantury, krzyki nasilają się, jeśli coraz częściej słyszysz groźby pod swoim adresem, jeśli doświadczasz przemocy fizycznej np. szarpania, popychania, bicia, czy też zmuszania do seksu – to są sygnały, że przemoc się nasila i narasta.


2. Naucz dzieci dbać o bezpieczeństwo:
Powiedz dzieciom, gdzie mogą szukać pomocy:

  • np. że mogą pukać do zaprzyjaźnionej sąsiada/ki,
  • naucz je numeru alarmowego,
  • porozmawiaj z nimi, że nie są one winne przemocy i kłótni,
  • ustalcie, gdzie znajduje się klucz do domu, jak otworzyć drzwi wejściowe, gdyby coś się stało,
  • upewnij się, że znają adres mieszkania, gdyby musiały wzywać służby.


3. Bezpieczne miejsce:
Zastanów się, gdzie w Twoim domu możesz znaleźć bezpieczne schronienie. Ważne, by nie znajdowały się tam żadne niebezpieczne narzędzia. Unikaj kuchni, garażu, łazienki i innych miejsc, gdzie może być twarda posadzka albo niebezpieczne przedmioty. Na Mapie Przeciwprzemocowej znajdziesz lokalne organizację i instytucje, które pomagają osobom doświadczającym przemocy. Jeśli nie znalazłaś na niej placówki w swojej okolicy, zadzwoń do najbliższego Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia telefony znajdziesz tutaj lub lokalnego Ośrodka Interwencji Kryzysowej.


Skontaktuj się z nimi, zapytaj jak mogą Ci pomóc. Możesz także skorzystać z całodobowej infolinii:

Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy W Rodzinie "Niebieska Linia":
800 12 00 02 (czynny przez całą dobę)


4. Bądź przygotowany/a do ucieczki:
Spakuj wszystko do podręcznej torby, trzymaj ją pod ręką, tak żeby w każdej chwili móc ją zabrać. Lista rzeczy, o których trzeba pamiętać:

  • Ważne dokumenty np. paszport, dowód osobisty
  • Leki
  • Telefon
  • Pieniądze/ karta płatnicza
  • Ładowarka
  • Numery ważnych telefonów
  • Klucze do domu
  • Obdukcje lekarskie (jeśli masz)
  • Numery kont bankowych (zapisane)
  • Bielizna na zmianę
  • Szczoteczka do zębów
  • Środki ochronne potrzebne w czasie epidemii: maseczki ochronne, rękawiczki, małe opakowanie płynu do dezynfekcji (jeśli masz je w domu)

5. W sytuacji zagrożenia:

  • Nie uciekaj do dzieci! One także są być zagrożone. Jeśli nie masz możliwości ucieczki, schowaj się w rogu pokoju. Skul się, osłaniając rękoma twarz i głowę.
  • Postaraj się zawsze mieć przy sobie telefon z naładowaną baterią Wzywaj pomocy: 997, 112
  • W telefonie komórkowym numer alarmowy zaprogramuj tak, żebyś mogła/mógł wybrać go jednym klawiszem. Poza telefonem policji warto mieć także pod ręką numery telefonu pogotowia ratunkowego, bliskiej Ci osoby oraz numer telefonu do schroniska, gdzie możesz uzyskać pomoc i wsparcie.
  • Jeśli musisz wzywać pomoc w miejscu publicznym, np. na klatce schodowej, zastanów się, czy zamiast wołania o pomoc nie krzyczeć PALI SIĘ! – co może okazać się skuteczniejsze.
  • Jeśli z interwencją przyjedzie policja, a się boisz o swoje życie i zdrowie, domagaj się, aby sprawca przemocy został zatrzymany na 48 godzin. Zyskasz w ten sposób czas, żeby znaleźć schronienie, uzyskać pomoc.
  • Pamiętaj, że mimo stanu epidemii służby mają obowiązek niezwłocznie reagować na przypadki przemocy domowej!

6. Poznaj swoich sojuszników:
Rozmawiaj z rodziną, sąsiadami i znajomymi o sytuacji w twoim domu. Opracuj wspólnie z nimi strategię postępowania na wypadek, gdybyś potrzebował/a ich pomocy. Pomocne może się okazać ustalenie słowa awaryjnego – jeśli go użyjesz, będą wiedzieli, że pilnie potrzebujesz pomocy.


Spróbuj wypełnić poniższą listę, osób do których możesz zadzwonić po pomoc:

  • Przyjaciel/ciółka:……………………………………………………………………………
  • Osoba z rodziny: …………………………………………………………………………..
  • Dzielnicowy/a: …………………………………………………………………………. ….
  • Zaufany nauczyciel/ka ze szkoły dziecka: ………………………………………………
  • Zaprzyjaźniony sąsiad/ka: …………………………………………………………………
  • Kolega/koleżanka z pracy, któremu ufasz: ………………………………………………
  • Organizacja społeczna, która Ci pomoże: ………………………………………………
  • Lekarz/lekarka, który Cię zna: ……………………………………………………………..

Warto też przemyśleć:

a) Ważną kwestią jest znalezienie miejsca, w którym możesz się zatrzymać po ucieczce z domu:

  • Porozmawiaj z rodziną i z przyjaciółmi.
  • Znajdź adresy schronisk lub noclegowni dla kobiet. Pamiętaj, że w czasie epidemii ośrodki pomocy społecznej mogą działać w innych godzinach – aktualne informacje znajdziesz na Mapie Przeciwprzemocowej lub Facebooku:

b) Jeśli spodziewasz się, że twoja decyzja o odejściu wywoła agresję partnera/rki, nie uprzedzaj o swoich zamiarach. Zostaw list.

c) Spróbuj odnowić więzi z osobami, którym ufasz:
możliwe, że agresywna osoba odseparowała Cię od przyjaciół albo rodziny, jesteś z nimi pokłócona/cony, bo nie akceptowali oni Twojego związku… Spróbuj nawiązać kontakt, wytłumacz sytuację i zapytaj, czy mogliby Ci zapewnić schronienie. W Messengerze i wyszukiwarce jest tryb incognito, który pozwoli Ci rozmawiać z nimi w dyskretny sposób.

d) Dzwoń od czasu do czasu do telefonu zaufania, by poradzić się, jak masz się zachować w określonej sytuacji.

e) Policja ma prawo podczas interwencji zatrzymać sprawcę przemocy na 48 godzin: jeśli istnieje zagrożenie dla życia i zdrowia domowników.
Policja jest zobowiązana zatrzymać sprawcę, jeśli używa on broni lub innego niebezpiecznego narzędzia.
W tym czasie zadzwoń do organizacji niosących pomoc lub postaraj się znaleźć bezpieczne schronienie u rodziny lub znajomych.

f) Nie ukrywaj przed bliskimi tego, co dzieje się w twojej rodzinie:
Opowiedz im o swojej sytuacji. Przerwij zmowę milczenia, bo to ona w dużej mierze daje osobie stosującej przemoc poczucie bezkarności.
Pamiętaj, to nie Twoja wina i nie Ty, ale osoba stosująca przemoc powinna się wstydzić.
Im większej liczbie osób opowiesz swoją historię, tym większą uzyskasz wolność i szansę na ich pomoc.

g) Porozmawiaj z dzielnicowym lub funkcjonariuszem policji o swojej sytuacji:
Powiedz mu, jak wygląda sytuacja w twoim domu, że czujesz się zagrożona/y.
Poproś, aby jak najszybciej reagowali, gdy będziesz wzywać pomocy.
Pamiętaj! Funkcjonariusze Policji, nie podejmując czynności przewidzianych prawem, mogą odpowiadać za zaniechanie czynności. Żądaj, aby za każdym razem podczas interwencji wypełniali „Niebieską Kartę”.

h) Jeśli uciekniesz z domu:
• Rozważ możliwość zmiany numeru telefonu komórkowego.
Zmień swój adres e-mailowy i identyfikator w komunikatorze internetowym, jeśli z niego korzystasz, by osoba stosująca przemoc nie mogła Cię nękać. To ważne. Osoby stosujące przemoc nierzadko właśnie za pośrednictwem telefonu próbują zastraszać swoje ofiary wywierać na nie presję, aby do nich powróciły.
• Nie podawaj swojego nowego adresu. Zachowaj ostrożność! Rozważ, komu możesz opowiedzieć o swoich planach i komu podać nowy adres. Niektóre, nawet bardzo życzliwe Ci osoby, także z rodziny, mogą w dobrej wierze zdradzić twoje plany lub dadzą się przekonać osobie stosującej przemoc, która będzie chciała przekonać Cię do powrotu.
• Powiadom o swojej sytuacji sąsiadów
– także nowych, jeśli wyprowadziłaś/eś się z domu. Jeśli cię na to stać, wzmocnij zabezpieczenia w drzwiach, aby osoba stosująca przemoc nie mogła ich łatwo sforsować.

 

Przemoc ze strony partnera lub innej bliskiej osoby jest przestępstwem.


Nikt nie ma prawa Cię bić, grozić Ci, upokarzać ani w żaden inny sposób naruszać Twoich praw. Prawo jest po to, aby Cię chronić - zgłaszaj organom ścigania każdy akt przemocy i domagaj się ukarania sprawcy. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo!


Pomocne numery telefonu:

  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
    "NIEBIESKA LINIA"
    800 12 00 02, numer czynny całą dobę
  • Centrum Praw Kobiet
    Telefon interwencyjny 600 070 717 czynny całą dobę
    Pomoc prawna i psychologiczna (22) 621 35 37 czynny 10:00-16:00
  • Fundacja Feminoteka
    888 88 33 88, pon- pt 8:00-20:00
  • Niebieska Linia IPZ
    22 668 70 00 czynny codziennie 12:00 -18:00
  • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
    116 111 czynny całą dobę

Bezpłatne aplikacje mobilne (Apple Store i Google Play)

  • AvonAlert aplikacja Fundacji Feminoteka i Avon
  • Twoja komenda aplikacja Policji
  • Alarm112 aplikacja MSWiA
  • Twój parasol aplikacja Policji

    Plik PDF do ściągnięcia:

Osobisty plan awaryjny - poradnik (1.09 MB)

Samorząd Województwa Pomorskiego uruchomił stronę internetową dla przedsiębiorców i firm z naszego regionu, które zostały dotknięte skutkami epidemii. Strona ma być narzędziem skupiającym informacje o wszystkich formach dostępnego obecnie wsparcia.

Strona jest dostępna pod adresem pomocdlafirm.pomorskie.eu

Na stronie dostępne są informacje na temat wsparcia  dla firm oferowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w postaci dopłat do wynagrodzeń pracowniczych w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy  w sytuacji spadku obrotów gospodarczych. Strona pomocdlafirm.pomorskie.eu to również miejsce, gdzie można uzyskać informacje jak skorzystać ze wparcia oferowanego przez Pomorski Fundusz Pożyczkowy oraz Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych m.in. w ramach środków w wysokości 80 mln zł wygospodarowanych przez samorząd województwa dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Środki te pomogą ograniczyć społeczne i gospodarcze straty związane z epidemią COVID-19, z której skutkami borykają się pomorscy przedsiębiorcy oraz ich pracownicy.

Na stronie można także uzyskać informacje na temat dostępnej w regionie pomocy konsultacyjnej i doradczej dla firm oferowanej zarówno przez instytucje Samorządu Województwa Pomorskiego, takie jak Agencja Rozwoju Pomorza S.A., a także inne instytucje otoczenia biznesu.

Poprzez stronę istnieje możliwość wyszukania dedykowanego wsparcia dla przedsiębiorstw w zależności od wielkości a także uzyskania informacji na temat instrumentów prawnych w zakresie wsparcia firm czy kancelarii prawnych i podatkowych udzielających pomocy w zakresie wypełniania wniosków. W odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez pomorskie przedsiębiorstwa uruchomiliśmy też na Facebooku specjalną „Tablicę Ogłoszeń" Pomoc dla firm !Pomorskie. Tablica dedykowana jest przedsiębiorcom oferującym określone produkty np. z krótkim terminem przydatności oraz tym szukającym określonych produktów czy współpracy w zakresie uruchomienia konkretnej produkcji.

Tablica ogłoszeń na Facebooku jest dostępna pod adresem: https://www.facebook.com/groups/1116442035388176

Kolorowa ulotka informacyjna dotycząca wspólnych działań przeciw Covid-19

BądźMY RAZEM - wesprzyj działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Starogardzie Gdańskim.

Zrób zakupy dla sąsiada.
Zrealizuj jego receptę w aptece.
Wyprowadź psa.
Pomóż skontaktować się z rodziną.
Zapytaj jak się czuje.
POMÓŻ i BĄDŹ.

Codziennie otrzymujemy w Ośrodku zgłoszenia z prośbą o wsparcie, zwłaszcza o zrobienie zakupów i wykupienie leków. Dziękujemy Państwu za zaufanie do nas.
Reagujemy, pomagamy, wspieramy.
Pracownicy MOPS wraz z Wolontariuszami interwencyjnie działają.
APELUJEMY wszystkich Państwa o szczególną wrażliwość w tym trudnym czasie.

 

PROSIMY Państwa o POMOC SĄSIEDZKĄ i wsparcie naszych działań.

 

RAZEM pomóżmy osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym, samotnym. Zachowanie ostrożności podczas pomagania. Zachowaj bezpieczną odległość w kontaktach z drugą osobą.

MOPS
tel. 58 5624458 poniedziałek – piątek w godz. 8:00 – 15:00
tel. 501-309-968 – w godz. 7:30 – 19:00

Policja
tel. 58 7370222

Straż miejska
tel. 58 5306095

 

 

Samorząd Województwa Pomorskiego uruchomił specjalny telefon, gdzie seniorzy mogą uzyskać niezbędną pomoc czy informacje. Codziennie od 8:00 do 22:00 pracownicy Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej czekają pod numerem telefonu 58 326-87-34.

Koszt połączenia zależy od taryfy operatora. Numer telefonu działa do odwołania.

Telefon dla seniora

Numer jest czynny codzienne od 8 rano do 22. Oferują rozmowę, wsparcie, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa. Nawet krótki kontakt może pomóc w przełamaniu osamotnienia. Pracownicy ROPS zachęcają seniorów do zgłaszania problemów. Skoordynują pomoc, powiadomią lokalne służby czy organizacje pozarządowe pomagające seniorom. Słowem zrobią wszystko, aby w tym trudnym czasie seniorzy nie czuli się samotni i zdani tylko na siebie.

POMORSKI TELEFON DLA SENIORA 58 326 87 34

 

Niżej część z informacyjna z magazynu pomorskiego.

 

Artykuł z Magazynu Pomorskiego - Wydanie na czas Pandemii

Niżej zamieszczono tekst z powyższego artykułu:

- Starsi czują się zagubieni i przetłoczeni negatywnymi informacjami z mediów i rosnącą liczbą oszustw dotyczących seniorów. Chcemy pomóc im ogarnąć sytuację, wyjaśnić wątpliwości i po prostu wesprzeć na duchu - mówi Barbarka Bałka pełnomocnik marszałka województwa pomorskiego ds. polityki senioralnej. Pracownicy na infolinii oferują rozmowę, pomogą przełamać osamotnienie i wzmocnią poczucie bezpieczeństwa. Zwłaszcza, że czas pandemii może być trudny dla wielu osób.

- Zależy nam, by wesprzeć seniorów w każdym aspekcie - tłumaczy Barbara Bałka. - Mamy przygotowane listy i numery telefon ów do organizacji opiekujących się osobami starszymi w każdej pomorskiej gminie. Pokierujemy, gdzie uzyskać pomoc, kto może przynieść zakupy, wynieść  śmieci lub gdzie szukać wsparcia materialnego. A przede wszystkim służymy rozmową - opowiada Bałka. - Często osoby te mieszkają same i w związku z izolacją potrzebują pomocy obcych osób. Chcemy organizować dla nich taką pomoc, by czuy się bezpieczne i nie wpuszczały do domu oszustów udających sąsiadów - wyjaśnia Bałka.

Numer telefonu działa do odwołania. Koszt połączenia jest zgodny z taryfą osoby wykonującej połączenie. Operatorem telefonu jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.